۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
بالغ بر ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی  از انتخاب رشته خود ناراضی هستند

مدیر عامل جاب ویژن گفت: نارضایتی از تحصیلات دانشگاهی میان افرادی که مشاغل نامربوط با تحصیلات دارند، ۲.۵ برابر بیشتر از سایر افراد است.

به گزارش فردای اقتصاد: مقداد ولایی تصریح کرد: میزان رضایت فارغ‌التحصیلان از انتخاب رشته خود، با فرصت های شغلی موجود برای آن رشته ارتباط مستقیم دارد. در رشته هایی که فرصت های شـغلی فراوانـی بـرای آن ها وجـود دارد، فارغ‌التحصیلان نیز در مجموع رضایت بالایی از انتخاب رشته خود دارند.

به گفته وی، اغلب فارغ‌التحصیلانی که از انتخاب رشته ی خود ناراضی اند،  چنانچه به عقب برگردند یکی از رشته هایی را که به لحاظ بازار کار پرتقاضا هستند، انتخاب می کنند.

مدیر عامل جاب ویژن با اشاره به  پژوهش‌های این شرکت ادامه داد: با افزایش حقوق ماهانه رضایت از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، به طور پیوسته زیاد می شود که حاکی از نقش پررنگ درآمد افراد در رضایت آن ها ازرشته تحصیلی است.

وی گفت: افرادی که در آستانه انتخاب رشته تحصیلی هستند، چه در انتخاب رشته و چه در انتخاب دانشگاه، بیش از هرعامل دیگری، باید به وضعیت اشـتغال و درآمد فارغ‌التحصیلان رشته/دانشـگاه توجـه کنند.

رشته های صنایع، کامپیوترو مدیریت دارای راضی ترین فارغ‌التحصیلان هستند

ولایی افزود: بر اساس گزارش جاب ویژن، فارغ‌التحصیلان رشته‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات بیشترین درآمد را در رشته‌های گروه ریاضی دارند و در رتبه دوم بیشترین رضایت از رشته تحصیلی قرار دارند.

به گفته وی، از ۵۰۰ هزار رزومه و نظرسنجی از ۲۰ هزار نفر تهیه شده است، که از هر ۱۰ نفر که تحصیلات دانشگاهی دارند، ۶ نفر از رشته یا دانشگاه خود ناراضی هستند و اصلی‌ترین دلیل این نارضایتی بازار کار این رشته‌ها است. همچنین فارغ‌التحصیلانی که کار ندارند از تحصیلات خود ناراضی‌ترند.

مدیر عامل جاب ویژن تصریح کرد:: تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان یا بیکارند یا شرایط کاری مناسبی ندارند و از طرفی سازمان‌ها به شدت مشکل جذب نیروی کار توانمند دارند. که این امر نشان می دهد که  نظام آموزشی کشورو انتخاب‌های افراد با مشکل جدی روبرو است.

وی افزود: تحلیل‌های گزارش جاب ویژن نشان می‌دهد در میان فارغ‌التحصیلان شاغل، افرادی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، رضایت بیشتری از انتخاب‌های تحصیلی خود دارند. علاوه بر این درآمد افراد هم در رضایت آنها از انتخاب رشته و دانشگاه آنها تاثیر گذاشته و افرادی که درآمد بیشتری دارند، عمدتا راضی‌تر هستند.

بازار کارمهمترین عامل نارضایتی  میان فارغ التخصیلان

مدیر عامل جاب‌ ویژن خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد  از فارغ‌التحصیلان از انتخاب های تحصیلی خود ناراضی اند. به طور مشخص مهمترین عامل نارضایتی میان فارغ‌التحصیلان مـرتبط بـا بازار کاراست.

وی ادامه داد: نبودن فرصت‌های شغلی مناسب با درآمد کافی، تاثیر بیشتری نسبت به «علایق و روحیات افراد» در نارضایتی آنان از مسیر شغلی‌شان دارد. با این حال افزایش حقوق ماهانه، رضایت از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل را به طور پیوسته افزایش می‌دهد.

نسل جدید به دنبال رشته‌های پر درآمد

به گفته ولایی، امروزه بیشتر افرادی که رتبه کنکور بهتری دارند سراغ رشته‌هایی می‌روند که درآمد بیشتری دارند و این نشان می‌دهد دانش‌آموزان در این دوره در انتخاب رشته خود، درآمد آن را در نظر بگیرند.

وی افزود: افرادی که هم اکنون در کنکور شرکت می‌کنند اقبال کمتری برای رفتن به دانشگاه دارند اما در مورد رشته‌های خاص همچنان رقابت وجود دارد و کارفرمایان هم دید بهتری به آنها دارند.

مدیر عامل جاب ویژن تصریح کرد:بر اساس یافته‌های این شرکت  گروه‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو، خدمات و پشتیبانی مشتریان و خرید و تدارکات بیشترین نیروی کار با تحصیلات نامربوط از کل شاغلان را دارند.

وی تاکید کرد: چنانچه اطلاعات و داده های نظیر گزارش جاب ویژن بیشتر در اختیار عموم قرار بگیرد، به آنها کمک خواهد کرد در مسیر انتخاب رشته خود گزینه‌های بهینه‌تری را انتخاب کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha