۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
رشد سودآوری فولاد مبارکه چگونه رقم خورد؟

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مردادماه موفق به ثبت فروش ۲۴.۴ هزار میلیارد تومانی شده که نسبت به ماه قبلی رشد ۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۴ درصدی داشته است. ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان از فروش فولاد مبارکه در مردادماه مربوط به فروش داخلی برای تختال، محصولات پوشش‌دار، محصولات گرم و محصولات سرد بوده و ۲.۱ همت آن نیز از فروش صادراتی حاصل شده است.

رشد سودآوری فولاد مبارکه چگونه رقم خورد؟

به گزارش فردای اقتصاد- از دید تجمعی، فولاد در پنج ماهه ابتدایی سال موفق به ثبت فروش ۱۲۱.۷ همتی شده که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۷ درصد داشته است.

رشد سودآوری فولاد مبارکه چگونه رقم خورد؟

بر حسب دلار نیمایی نیز شرکت در مردادماه موفق به ثبت فروش ۵۳۹.۳ میلیون دلاری شده است که نسبت به میانگین سال گذشته که ۵۲۵.۵ میلیون دلار بوده، تغییر محسوس نداشته است. اما برتری فولاد مبارکه اصفهان نسبت به سایر شرکت‌ها در مرداد تولید و فروش بسیار خوب شرکت حتی با وجود فصل گرما و قطعی برق سایر تولیدکنندگان در صنعت بوده است. میانگین تولید سال گذشته فولاد ۷۲۱ هزار تن بوده است و فولاد توانسته در مرداد ۶۸۹ هزار تن محصول تولید و ۷۵۰ هزار تن محصول، بفروشد.

درآمد ۷۴ همتی فولاد در بهار ۱۴۰۳

به این بهانه بد نیست نگاهی نیز به کارنامه فولاد مبارکه در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بیندازیم. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزش بازار ۴۷۴ هزار میلیارد تومانی در بهار ۱۴۰۳ موفق به کسب درآمد حدود ۷۴ هزار میلیارد تومانی شد که نسبت به مدت مشابه از رشد ۱۷ درصدی حکایت می‌کند. این میزان رشد ناشی از افزایش نرخ فروش به میزان ۱۹.۵ درصد بود. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده روی سامانه کدال، درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت در بازار داخلی در سه ماهه اول ۱۴۰۳ معادل ۷۱ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل، به میزان ۱۵ هزار و ۸۵ میلیارد تومان (معادل ۲۷ درصد) افزایش یافته است. این در حالی است که مقدار فروش این شرکت با رسیدن به ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار تن در سه ماهه اول ۱۴۰۳ از رشدی ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. اینگونه پیداست بیش از ۸۰ درصد فروش داخلی محصولات فولاد از طریق بورس کالا انجام می‌شود و نرخ فروش محصولات در بازار داخلی براساس نرخ‌های کشف شده در بورس کالا تعیین شده و متوسط نرخ فروش داخلی محصولات در سه ماهه اول ۱۴۰۳، معادل ۳۲ هزار و ۷۵۹ تومان بر هر کیلوگرم بوده و پیشبینی می‌شود، در سال ۱۴۰۳ مبلغ درآمد حاصل از فروش داخلی محصولات بالغ بر ۲۵۷ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان شود. در این برآورد مقدار فروش داخلی ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است.

با وجود رشد فروش داخلی محصولات فولاد مبارکه در بهار ۱۴۰۳، درآمد حاصل از صادرات محصولات در سه ماهه اول ۱۴۰۳ معادل ۲ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل به میزان ۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان (معادل ۶۵ درصد) کاهش یافته است. این میزان کاهش در تناژ فروش صادراتی فولاد مبارکه نیز مشاهده شد. با این کارنامه فولاد مبارکه توانست در این دوره به سود خالص ۲۶ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومانی دست پیدا کند که از رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت می‌کرد. با این کارنامه فولاد مبارکه فاصله خود را نسبت به دیگر شرکت‌های صنعت فولاد افزایش داد.

رشد سودآوری فولاد مبارکه چگونه رقم خورد؟

رشد سودآوری فولاد مبارکه چگونه رقم خورد؟

هزینه‌کرد ۵۰ همتی فولاد در حوزه مسئولیت اجتماعی

فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز در سه ماهه اول ۱۴۰۳ کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است. جایی که در مجموع شاهد پرداخت ۵۰ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از سوی این فولادساز بزرگ کشور هستیم. ۲۵ هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان در حزوه فرهنگی و اجتماعی، ۱۰ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت و عمرانی،  ۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان در حوزه سلامت و بهداشت، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آموزش و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سایر حوزه‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی توسط فولاد مبارکه در سه ماهه اول سال جاری پرداخت شده است.

فولاد مبارکه از برنامه جلو زد

نکته جالب گزارش سه ماهه فولاد مبارکه، پیشی گرفتن عملکرد فولاد مبارکه در تولید و فروش نسبت به برنامه بوده است. به عنوان نمونه در حالی که فولاد مبارکه برای تولید ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار تن تختال در سه ماهه اول ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده بود که عملکرد آن از تولید ۲میلیون و ۷۴۸ هزار تنی این محصول خبر داد. در دیگر محصولات نیز همین موضوع خودنمایی می‌کند که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

رشد سودآوری فولاد مبارکه چگونه رقم خورد؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha