۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
انتخابات برزیل به دور دوم رفت

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق و نامزد چپ‌گرایان، کمتر از نظرسنجی‌ها و حدود ۴۸ درصد آرا را از آن خود کرد.

فردای اقتصاد: انتخاب رئیس جمهوری آینده برزیل به دور دوم کشید زیرا هیچ یک از دو رقیب اصلی در دور اول اکثریت لازم را به دست نیاورد. داسیلوا، رئیس جمهوری سابق و نامزد چپ‌گرایان، کمتر از نظرسنجی‌ها و حدود ۴۸ درصد آرا را از آن خود کرد.
به گزارش دویچه‌وله، انتخابات سوم اکتبر برزیل از سوی ناظران و تحلیلگران بین‌المللی با حساسیت زیادی دنبال شد؛ دو رقیب اصلی این رقابت‌ها رئیس جمهوران کنونی و سابق برزیل بودند که دو جبهه متضاد راست‌گرایان افراطی و چپ‌گرایان را نمایندگی می‌کنند.
ژائیر بولسونارو، که از پشتیبانی راست‌گرایان، ملی‌گرایان افراطی وکلیسای پرنفوذ انجیلی برخوردار است، وارد رقابت‌های انتخاباتی شد تا چهار سال دیگر در مسند ریاست جمهوری برزیل باقی بماند.
رقیب اصلی اولولا داسیلوا، سیاست‌مدار چپ‌گرا است که در فاصله ژانویه سال ۲۰۰۳ تا ژانویه ۲۰۱۱ رئیس‌جمهوری برزیل بوده و در مجموع کارنامه کاملا متفاوت و قابل قبولی در حوزه سیاست‌های اجتماعی و محیط‌زیستی دارد.

نتایج متفاوت با نظرسنجی‌ها

پیش از برگزاری انتخابات در بسیاری از نظرسنجی‌ها پیشتازی چپ‌گرایان به حدی بود که گمان می‌رفت تکلیف انتخاب رئیس جمهوری چهار سال آینده در دور اول مشخص شود.
اداره انتخابات برزیل در خاتمه شمارش آراء اعلام کرد لولا داسیلوا حدود ۴۸ درصد و رئیس‌جمهوری راست‌گرای کنونی حدود ۴۳ و نیم درصد آرا را نصیب خود کرده‌اند.
به این ترتیب برخلاف نظرسنجی‌ها چپ‌گرایان نتوانسته‌اند در دور اول از مرز ۵۰ درصد بگذرند و کاخ ریاست جمهوری را تصاحب کنند.
به باور برخی کارشناسان به نظر می‌رسد شماری از پرسش‌شوندگان در نظرسنجی‌ها رای خود را مطابق نظر اعلام شده به صندوق نریخته‌اند یا در روز انتخابات تصمیم متفاوتی گرفته‌اند.
راست‌گرایان در هر حال پیش از این هم نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار و برنامه‌ای سازماندهی شده برای تحت تاثیر قرار دادن رای‌دهندگان عنوان می‌کردند و نتایج غیرمنتظره را تائید بی‌اعتمادی خود می‌دانند.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سی‌ام اکتبر برگزار می‌شود و برنده آن کسی است که اکثریت نسبی آراء را از آن خود کند.
اگر لولا داسیلوای ۷۶ ساله موفق شود پیشتازی خود در دور نخست را در دور نهایی هم حفظ کند نخستین سیاستمدار برزیل خواهد بود که برای سومین دوره به ریاست جمهوری می‌رسد.
مبارزات انتخاباتی در بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین بسیار قطبی و چالش‌برانگیز بود؛ داسیلوا رقیب خود را به خاطر تعلل و عدم قاطعیت در مبارزه با پاندمی کرونا «قاتل مردم» می‌خواند و بولسونارو رقیب چپ‌گرا را به خاطر محکومیت در یک پرونده فساد مالی دزد خطاب می‌کرد.

راست‌گرایان و زیر سوال بردن سلامت انتخابات

داسیلوا هنگام انداختن رای خود به صندوق با تاکید بر این که جامعه برزیل خواهان چالش نیست اطمینان داد که چپ‌گرایان بتوانند به سادگی دموکراسی و آزادی را دوباره در این کشور برقرار کنند.
راستگرایان بارها سلامت سیستم انتخاباتی برزیل را زیر سوال برده‌اند و بولسونارو و حامیانش پیشاپیش مدعی شده‌اند شکست احتمالی او فقط می‌تواند حاصل تقلب در انتخابات باشد.
رئیس جمهوری افراطی کنونی برزیل از هفته‌ها پیش چنین سخنانی را مطرح کرده و به همین دلیل در مورد واکنش حامیانش به شکست احتمالی او نگرانی‌های جدی وجود دارد.
برخی ناظران احتمال می‌دهند شکست بولسونارو در انتخابات می‌تواند پیامدهایی نظیر حمله حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ساختمان کنگره (کاپیتول) داسته باشد. بولسونارو زمانی گفته بود فقط خدا می‌تواند او را از منصب ریاست جمهوری خلع کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha