۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
نخست‌وزیر بعدی بریتانیا چگونه انتخاب خواهد شد؟
عکس: EPA

چه کسانی بیشترین بخت را برای راه یافتن به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت دارند؟

فردای اقتصاد: تنها ۶ هفته پس از آنکه حزب محافظه‌کار بریتانیا لیز تراس را به جای بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد، رهبر جدید این کشور باید دوباره انتخاب شود.
به گزارش نیویورک تایمز، انتظار می‌رود این بار روند انتخاب رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بریتانیا، بسیار سریعتر از دو ماه پیش طی شود که لیز تراس به قدرت رسید. هیچ کمپین انتخاباتی طولانی بر خلاف گذشته وجود نخواهد داشت و انتظار می‌رود روز دوشنبه تکلیف جایگزین تراس مشخص شود.
در اینجا نحوه انتخاب رهبر بعدی توضیح داده شده‌است.

چه کسی نخست وزیر جدید را انتخاب می‌کند؟

مانند خانم تراس، رهبر بعدی کشور با رای عموم مردم و در یک انتخابات سراسری مشخص نخواهد شد.
در عوض، ۳۵۷ نماینده محافظه‌کار پارلمان و شاید حدود ۱۷۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار، که حق عضویت می‌پردازند، رهبر بعدی حزب را انتخاب می‌کنند، رهبری که نخست‌وزیر خواهد شد. بر اساس تحقیقات جمعیت‌شناسی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، اعضای حزب به احتمال زیاد مرد، مسن‌تر، سفیدپوست و در بین جمعیت ۶۷ میلیونی بریتانیا از طبقه متوسط هستند.

روند انتخابات چگونه انجام خواهد شد؟

۳۵۷ نماینده محافظه‌کار مجلس عوام بریتانیا تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه برای اعلام نامزدی فرصتی دارند. هر فرد باید حداقل حمایت ۱۰۰ نماینده مجلس را به‌دست بیاورند تا موفق به نامزدی شود. به این ترتیب بیش از ۳ نفر نمی‌توانند نامزد رهبری حزبی محافظه‌کار شوند.
اگر فقط یک نفر موفق شود حمایت ۱۰۰ نامزد را به‌دست آورد، این روند پایان می‌یابد و آن شخص نخست وزیر بعدی خواهد بود.
اگر دو نامزد به آستانه حمایت ۱۰۰ نفر – و نه ۱۰۰ نفر- برسند، نمایندگان محافظه‌کار پارلمان، مشخص خواهند داد که کدام یک از آنها حمایت بیشتری دارد. اگر نفر دوم، اعلام انصراف نکند، تقریباً ۱۷۰ هزار عضو حزب، در رای‌گیری آنلاین شرکت خواهند کرد. این رای‌گیری روز جمعه برگزار می‌شود و نتایج به سرعت اعلام خواهد شد.
اگر سه نفر موفق شوند که حمایت ۱۰۰ عضو حزب محافظه‌کار را به دست‌آورند، رأی‌گیری قانون‌گذاران در روز دوشنبه باعث حذف یک نامزد می‌شود و دو نفر برتر به رأی‌گیری آنلاین و نهایی می‌رسند.
زمانی که آقای جانسون در ماه ژوئیه از قدرت کنار رفت، هشت محافظه‌کار برای این سمت نامزد شدند، که تعداد آنها در جریان پنج دور رای‌گیری در میان اعضای پارلمان کاهش یافت. خانم تراس در رای گیری از میان ۱۷۰ هزار عضو حزب بر ریشی سوناک، نفر دوم حزب پیروز شد.
از زمان استعفای بوریس جانسون در ۷ ژوئیه تا انتخاب خانم تراس در ۵ سپتامبر، نزدیک به دو ماه طول کشید.

نخست‌وزیر بعدی چه زمانی مشخص می‌شود؟

اگر فقط یک نفر حمایت بیش از ۱۰۰ نماینده محافظه‌کار مجلس را دریافت کند، یا اگر نفر دوم انصراف دهد، ممکن است روز دوشنبه نخست‌وزیر بعدی مشخص شود. اگر رای‌گیری آنلاین بین اعضای حزب برگزار شود، این رای‌گیری روز جمعه پایان می‌یابد.

چه کسانی شانس بیشتری دارند؟

ریشی سوناک، وزیر دارایی در زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون، و همچنین پنی موردانت، رهبر مجلس عوام، از بخت بیشتری برخوردارند.
و البته یک چهره آشنا می‌تواند بازگردد: بوریس جانسون، که پس از یک سلسله جنجال استعفا داد.
تا لحظه تنظیم این گزارش ریشی سوناک موفق به کسب ۱۰۲ نماینده حزب محافظه‌کار شده‌است. پنی موردانت، رهبر مجلس عوام بریتانیا موفق به کسب حمایت ۲۱ نماینده حزب محافظه‌کار شده‌است.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق هم که برای تعطیلات به جمهوری دومینیکن سفر کرده‌بود، سفر خود را نیمه کار گذاشت و پس از سفری ۱۰ ساعته به لندن بازگشت. او نیز تا لحظه تنظیم این گزارش موفق شده حمایت ۴۶ نماینده حزب محافظه‌کار را به‌دست آورد.
البته این تعداد، شمار کسانی هستند که به طور علنی حمایت خود را از یک نامزد اعلام کرده‌اند.

منبع: نیویورک تایمز و بی‌بی‌سی

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
چه کسی نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد؟
به «بریتالی» خوش آمدید
محافظه‌کاران دیگر «تراس» را نمی‌خواهند؛ جانسون را می‌خواهند!

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha