۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
گسترش تجارت بین رقبای ایران

امارات و ترکیه گام جدیدی به منظور شکل‌دهی به مشارکت جامع اقتصادی و توسعه روابط تجاری دوجانبه برداشتند

فردای اقتصاد: گام جدید برای شکل‌دهی به مشارکت جامع اقتصادی (CEPA) بین امارات و ترکیه برداشته شد. مقامات تجاری ترکیه معتقدند، امارات‌ به یک بازیگر جهانی در بسیاری از بخش‌های خدماتی تبدیل شده است و ترکیه باید از این موقعیت امارات در پرتو موافقت‌نامه جدیدش استفاده کند. هفته آخر تیرماه یک هیات عالی رتبه امارات به سرپرستی وزیر صنعت و فناوری پیشرفته با هدف توسعه روابط اقتصادی، راهی ترکیه شد. هدف از این سفر، بررسی زمینه‌های جدید برای همکاری‌های آینده، به‌ویژه در بخش انرژی، صنعت و فناوری پیشرفته بود. بر اساس گزارش پایش تحولات جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود، در این سفر علاوه بر رایزنی‌های مقامات دو کشور، کارگاه آموزشی سرمایه‌گذاری ترکیه در امارات متحده عربی که در آن هیات اماراتی به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر زنجیره ارزش صنعتی امارات پرداختند، نیز برگزار شد. از منظر مقامات اماراتی، شرکت‌های این کشور، فرصت‌هایی را در توسعه منابع گاز، زیرساخت‌های انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر برای همکاری با شرکای ترک می‌بینند.

افزون بر این، طرف اماراتی از تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بیوتکنولوژی و کشاورزی، دفاع، لجستیک، ارتباطات دیجیتال، تجارت الکترونیک و خدمات مالی در ترکیه خبر داده است. وزیر تجارت خارجی امارات نیز از نهایی شدن توافقنامه مشارکت اقتصادی همه‌جانبه با ترکیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و مدعی شد که فرصت‌های بی‌نظیری را برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه به ارمغان خواهد آورد.

نمای ۲۰۲۱ تجارت امارات و ترکیه

تجارت غیرنفتی بین دو کشور امارات و ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۴.۵۰ میلیارد درهم ثبت شد که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۵۴درصد و نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۸۶درصدی داشته است. ترکیه بیش از سه درصد از صادرات غیرنفتی امارات را جذب کرده است. ترکیه هفتمین شریک تجاری بزرگ امارات است. سرمایه‌گذاری‌های امارات در ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۸.۳میلیارد درهم رسید، در حالیکه ارزش سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در امارات تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۱.۱ میلیارد درهم رسید. نکته کلیدی در نتایج این سفر آنکه امارات از ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری در ترکیه و امضای ۷۲قرارداد همکاری نیز خبر داده است. ایجاد این صندوق بیش از ۱۰سال مورد مذاکره دو کشور بوده است.

شتاب در توسعه روابط تجاری

اواخر اردیبهشت ماه بود که مقامات تجاری دو کشور امارات و ترکیه مذاکرات خود به منظور شکل‌دهی به مشارکت جامع اقتصادی (Comprehensive Economic Partnership Agreement) را کلید زدند. مقامات تجاری ترکیه معتقدند، امارات‌ به یک بازیگر جهانی در بسیاری از بخش‌های خدماتی همچون تامین‌مالی، توریسم، هوانوردی غیرنظامی و مشاوره‌های فنی تبدیل شده است و ترکیه باید از این موقعیت امارات در پرتو موافقت‌نامه جدیدش استفاده کند. مقامات تجاری ترکیه معتقدند با انعقاد این موافقت‌نامه، حجم تجارت دو کشور در میان‌مدت به دوبرابر رقم فعلی افزایش خواهد یافت؛ این درحالی است که تجارت امارات و ترکیه در سال‌های اخیر تحت‌تاثیر اختلافات شدید دو کشور با کاهش مواجه شده بود، اما در ماه‌های اخیر روند عادی‌سازی تجارت خارجی دو کشور شتاب گرفته و اکنون با آغاز مذاکرات تجاری، وارد دوره جدیدی شده است. برمبنای این گزارش امارات‌ در سال‌۲۰۲۱ ترکیه، کنیا، هند، بریتانیا، کره‌جنوبی، اتیوپی، اندونزی و اسرائیل را به‌عنوان اولویت‌های تجارت خارجی خود معرفی کرد و امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با آنها را در بازه زمانی یک ساله به‌عنوان «اولویت اجرایی» خود برگزید.

انتظار می‌رود تا پایان سال‌۲۰۲۲ موافقت‌نامه مشارکت جامع اقتصادی با ترکیه امضا شود. مقامات اماراتی معتقدند با حذف تعرفه‌ها، تسهیل جریان آزاد کالا و تسهیل جریان سرمایه، روابط تجاری دو کشور سرعت خواهد گرفت. تا سال ‌۲۰۱۷ که روابط تجاری دو کشور رو به گسترش بود، موازنه تجاری به سود ترکیه بود، اما در سال‌های اخیر نه‌تنها تجارت دوجانبه کاهش یافته، بلکه موازنه تجاری به سود امارات تغییر کرده است. ترکیه می‌کوشد توازن در تجارت خارجی با امارات را مجددا برقرار کند و این روابط را گسترش دهد.   

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha