۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
چرایی چرخش پول در صنایع مختلف بورسی 

عادل افخمی کارشناس بازار سرمایه در شمارش معکوس دوشنبه به بررسی روند اخیر بورس تهران از نگاه روانی پرداخت.

فردای اقتصاد: عادل افخمی کارشناس بازار سرمایه در شمارش معکوس دوشنبه به بررسی روند اخیر بورس تهران از نگاه روانی پرداخت. این کارشناس بازار سرمایه در وهله اول اعتقاد داشت که طی روزهای گذشته شاهد چرخش پول بین صنایع مختلف بوده‌ایم که این موضوع می‌تواند در دو سناریو اتفاق افتاده باشد.

از نگاه اول این چرخش نشان از کاهش سرعت روند پرقدرت بازار به دلیل سیکل‌های مومنتومی باشد و از نگاه دوم نیز ممکن است بخشی از آن به دلیل نوسانگیری از صنایع و نمادها رخ دهد اما در هر دو صورت به نظر می‌رسد که پس از یک بازه زمانی بار دیگر شاهد شروع روند صعودی مناسبی باشیم. وی در رابطه با کاهش ارزش معاملات عنوان کرد ارزش معاملات عمدتا در حال مقایسه با روزهای خوب بازار و ارقام ثبت شده در سال 99 است؛ این در حالی است که کلیت بازار و ثبت این ارقام طبیعی به نظر می‌رسد. طبیعی است ما در سطوح پایین بازار شاید افت حجم و ارزش معاملات و کم‌مقی معاملات باشیم. بخش زیادی از سهام در کف  قیمتی خود قرار دارند و ریزش نسبتا زیادی را تجربه کرده‌اند و همین قیمت‌های پایین موجب ارزش معاملات کم مقدار می‌شود.

او همچنین در رابطه با دلیل افزایش اقبال به بازار مسکن در روزهایی که بازار سهام دوران رکودی را به سر می‌برد عنوان کرد که به صورت تاریخی و سنتی خرید ملک و مسکن همواره از جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران ایرانی برخوردار بوده است که یکی از دلایل مهم آن به بعد روانی آن بازمی‌گردد زیرا فردی که ملک خریداری می‌کند به لحاظ فیزیکی دارایی خود را مشاهده کرده و این موضوع می‌تواند به سرمایه‌گذاری بلندمدت آن دامن بزند اما سهام به دلیل عدم وجود فیزیکی و صرفا توسط یک نام کاربری و رمز عبور قابل مشاهده است که همین امر باعث می‌شود سرمایه‌گذار از لحاظ ذهنی امنیت مالکیت خود را درک نکند.

این کارشنس بازار سرمایه در نهایت در رابطه با استراتژی مناسب سرمایه‌گذاری در سهام برای افرادی که حس جاماندگی از موج صعودی اخیر دارند یا کسانی که بابت خرید دوباره می‌ترسند، معتقد بود که اگر بازه زمانی مناسبی را در نظر بگیریم، بازارها در نهایت بازدهی‌های خود را به یکدیگر نزدیک می‌کنند و به اگر نگاه خود را بلندمدت در نظر بگیریم، خرید در قیمت‌های کنونی منطقی به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار