۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
ادامه رکوردشکنی نرخ ریپو

با پایداری تقاضای بالای بانک‌ها در عملیات بازار باز، نرخ ریپو به ۲۳ درصد افزایش یافت.

فردای منابع: با اینکه تقاضای بانک‌ها در عملیات بازار باز برای سومین هفته متوالی در محدوده بیش از ۱۴۰ همت (هزار میلیارد تومان) قرار گرفت، اما میزان پذیرش درخواست‌ها توسط بانک مرکزی روند نزولی داشته است و لذا حداقل نرخ توافق بازخرید (ریپو) نیز به روند صعودی خود ادامه داده و به ۲۳ درصد رسید.

گزارش عملیات بازار باز در یکم اسفند نشان می‌دهد که تقاضای بانک‌ها از بانک مرکزی ۱۴۵ همت بوده که مشابه دو هفته گذشته، در محدوده بالای ۱۴۰ همت قرار دارد که از زمان اجرای این عملیات، بی‌سابقه بوده است. با این حال روند پذیرش درخواست‌ها توسط بانک مرکزی در سه هفته گذشته نزولی بوده و از ۱۳۰ و ۱۲۰ همت در دو هفته گذشته، به ۱۰۵ همت در این هفته رسیده که باعث شده ارزش سفارش‌های پذیرش نشده به ۴۰ همت برسد که این رقم هم یک رکورد محسوب می‌شود. این وضعیت در نهایت منجر به افزایش نرخ ریپو شده به طوری که پس از جهش بالا در هفته گذشته، این هفته هم این نرخ افزایش یافته و به ۲۳ درصد رسید.

به نظر می‌رسد که افزایش انتظارات تورمی و نرخ ارز طی هفته‌های گذشته کماکان تاثیر شدیدی بر منابع بانک‌ها گذاشته و سبب تقاضای بالا آنها در عملیات بازار باز شده است و عدم پذیرش متناسب درخواست‌ها توسط بانک مرکزی نیز، به تشدید این وضعیت و افزایش نرخ‌ها دامن زده است. از طرف دیگر افزایش تورم نیز خود به خود سبب افزایش تقاضا برای نقدینگی برای جهت پوشش نیازهای یکسان قبلی می‌شود و این قضیه نیز در صورتی که با عرضه متناسب نقدینگی همراه نباشد، اثر خود را در قالب افزایش نرخ‌های بهره نمایان می‌کند. لذا تا زمانی که انتظارات تورمی و تورم کنترل نشود، بعید است که تغییری در این وضعیت به وجود بیاید و عدم تزریق منابع نیز صرفا به تشدید افزایش نرخ‌ها خواهد انجامید.

در همین رابطه بخوانید.

نرخ سود سیاستی چرا جهش کرد؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha