۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
چشم انداز مثبت حمل‌ونقل کانتینری جهان برای سال ۲۰۲۵

در شرایطی که بازار حمل‌ونقل کانتینری برای سال ۲۰۲۵ قابل پیش‌بینی نیست، شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ و مدیران لجستیک و زنجیره تامین خود را برای مذاکرات فصلی و انعقاد قراردادهای سالانه و یا تمدید آنها آماده می‌کنند

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل از مانا، مذاکرات فوق قرار است اواخر سال ۲۰۲۴ در اروپا و اقیانوی اطلس و بهار ۲۰۲۵ در اقیانوس آرام آغاز شود.

طی پنج سال اخیر، صاحبان کالا به دلیل بروز رویدادهای مهمی مانند کرونا و مسدود شدن مسیر دریای سرخ که منجر به افزایش نرخ حمل‌ونقل به سطوح بی‌سابقه‌ای شد، ضربه شدیدی خوردند. در این شرایط، برخی از صاحبان کالا فکر می‌کنند خطوط حمل‌ونقلی از اختلالات گسترده پدید آمده به نفع خود بهره‌برداری کرده‌اند.
از سوی دیگر، از اواخر سال گذشته میلادی، با وقوع جنگ در خاورمیانه و بسته شدن مسیر کانال سوئز، شرکت‌های حمل‌ونقل در اطراف دماغه امید نیک ظرفیت‌های جدیدی را جذب کردند که انتظار می‌رفت منجر به تعادل بین عرضه و تقاضا شود. به نظر می‌رسید اعتماد به صنعت کشتیرانی دوباره در حال افزایش است، اما واقعیت این بود که بسیاری از فرستنده‌های کالا وارد مذاکرات قراردادهای قبلی شدند بدون اینکه دید کافی از وضعیت بازار حمل‌ونقل داشته باشند.
به همین دلایل، انجمن جهانی کشتیرانان (GSF) و شرکت مشاوره (MDS Transmodal) گزارشی طراحی کرده‌اند که هدف آن معرفی داده‌ها و اطلاعات از آنچه در بازار حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد، برای فرستندگان کالا است. بر این اساس، حمل‌کنندگان با اطلاع از داده‌های کافی می‌توانند در دورهای آتی مذاکرات خود با دست پر شرکت کنند.
هم اکنون بازار آنقدر غیرقابل پیش‌بینی است که نمی‌توان با اطمینان چشم‌اندازی برای سال ۲۰۲۵ میلادی پیش‌بینی کرد. اما می‌توان به آنچه رخ داده نگاه کرد. در این راستا، گزارش‌های بازار که توسط شرکت مشاوره MDS Transmodal با استفاده از منابع عمومی و الگوریتم‌های آن تهیه شده، کمک شایانی می‌کند.
داده‌های مهم و قابل‌اطمینان
حمل‌کنندگان به دنبال سه داده مهم و قابل‌اطمینان هستند: داده‌هایی که در مذاکرات خود با خطوط کشتیرانی باید از آنها استفاده کنند. درک بهتر از مسیرهای تجاری به‌گونه‌ای که در صورت بروز مشکل بتوانند گزینه‌های خود را به سرعت ارزیابی و تغییر دهند. ارزیابی کیفیت خدمات موجود در بازار مصرف آسیا و اینکه آیا می‌توانند قبل از اتخاذ تصمیمات اساسی، ارزیابی دقیقی از ریسک‌ها داشته باشند.
انجمن GSF و MDS Transmodal به‌عنوان ابزاری برای کمک به فرستندگان در پاسخ به این سوالات، شاخص‌های عملکرد حمل‌ونقل کانتینری (CSPI) را با هم ترکیب کرده‌اند که شامل ظرفیت، سودآوری و اتصال به بنادر معتبر جهانی است. این شاخص‌ها از دوران کووید آغاز شده و اکنون با عناصر جدیدی که در آینده نزدیک به سیستم اضافه می‌شود، در حال توسعه است. بدین ترتیب، در آینده نزدیک، فرستنده‌ها می‌توانند از داده‌های ارائه‌شده توسط منابع مختلف، از جمله داده‌های ظرفیت و بهره‌برداری، استفاده کنند.
افزایش ظرفیت در مسیرهای اصلی
آنتونلا تئودورو، تحلیلگر MDS Transmodal، در این زمینه معتقد است که داده‌های ابتدایی شاخص‌های عملکرد حمل‌ونقل کانتینری (CSPI) برای تجزیه و تحلیل بازار بسیار سودمند است. به اعتقاد وی، شرکت MDS Transmodal در راستای پیگیری محل استقرار کشتی‌ها از طریق پایگاه داده‌ای که به‌صورت ماهانه به‌روز می‌شود، به مشاوران امکان اندازه‌گیری دقیق ظرفیت را می‌دهد. این داده‌ها با داده‌های جریان تجارت تکمیل می‌شود تا میانگین استفاده از ظرفیت مستقر شده را محاسبه کند.
براساس آخرین داده‌های CSPI، شرکت‌های حمل‌ونقل در سه مسیر اصلی تجارت ظرفیت کافی برای حمل محموله دارند: مسیر اقیانوس آرام ۷۰ درصد؛  آسیا به اروپا ۸۰ درصد؛ اقیانوس اطلس به سمت غرب ۶۵ درصد.  
انتظار می‌رود در آستانه عقد قراردادهای جدید یا تمدید آنها، مجموع ظرفیت جهانی از ۲۹.۹ میلیون TEU به حدود ۳۱.۶ میلیون TEU و ظرفیت ثابت تا فوریه سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۱.۷ میلیون TEU افزایش یابد. با افزایش ظرفیت جدید، احتمالاً تا فوریه سال آینده مازاد ظرفیت شدیدی به وجود خواهد آمد، اما به نظر نمی‌رسد که این مسأله مشکل‌ساز شود، زیرا سطوح مشابهی از اختلالات را در طول همه‌گیری کووید-۱۹ تجربه کرده‌ایم.
بخشی از این ظرفیت جدید با اسقاط کشتی‌های قدیمی و بخش عمده‌ای با حذف ظرفیت‌های قدیمی‌تر و کشتی‌های کوچک‌تر به‌وجود می‌آید، در حالی‌که بخش عمده سفارشات برای کشتی‌های بیش از ۱۵,۰۰۰ TEU باقی می‌ماند.
نشانه‌ها حاکی از این است که باید از وقوع یک رویداد فاجعه‌آمیز بزرگ مشابه دوران کووید جلوگیری کرد. زیرا کاهش شدید نرخ‌ها در ماه‌های پایانی امسال در راه است و می‌تواند بر مذاکرات قرارداد در معاملات آسیا به اروپا که به زودی آغاز می‌شود، تأثیر بگذارد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است آثار منفی در اقیانوس آرام مشاهده شود، زیرا هر سه مسیر اصلی تجارت قبلاً شاهد نرم شدن بازار بوده‌اند.

نویسنده :جیمز هوکام مدیر انجمن جهانی کشتیرانان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha