۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
پیشرانان موج بعدی بازار سهام کدامند؟

در برنامه زنگ پایان روز سه‌شنبه گروه‌هایی که می‌تواند در رشد بعدی بازار مورد توجه قرار گیرند، بررسی شد.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان روز سه‌شنبه رحیم کریمی به عنوان کارشناس بازار سرمایه حضور داشت. به عقیده وی در حال حاضر در بازار سرمایه فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. کریمی در ادامه به بیان این نکته پرداخت که در بازار سرمایه دچار کمبود نقدینگی هستیم و مادامی که این مشکل برطرف نشود شاهد روند پایدار صعودی نخواهیم بود. او در رابطه با بازار امروز هم گفت که رشد گروه پالایشی سبب معاملات خوب کلیت بازار سهام شده است و اتفاق بنیادین خاص دیگری رخ نداده است. از جمله گروه‌هایی که به عقیده وی می‌توانند در رشد بعدی بازار مورد توجه قرار گیرند، می‌توان به نمادهای گروه فلزات اساسی، پالایشی و غذایی اشاره کرد.

دلیل بهبود نسبی شرایط بازار سهام

معاملات امروز بازار بورس به اتمام رسید، در معاملات روز سه شنبه، شاخص کل با افزایش ۹ هزار و  ۶۶۲ واحدی، به عدد یک میلیون ۳۱۳ هزار و ۵۸۲ واحد ترقی پیدا کرد. شاخص هم وزن هم مسیر با شاخص کل شد و با افزایش ۳ هزار ۲۰۵  واحدی به عدد ۳۷۸ هزار و ۹۰۰ واحد رسید.

رحیم کریمی در پاسخ به این سوال که تغییر روند فعلی بورس موقتی است یا نه؟ عنوان کرد: عمده دلیلی که می‌توان برای سبزپوشی امروز بازار سرمایه به آن اشاره کرد،‌ تحولات مثبت صنعت پالایش و اثر معاملات آن بر کلیت بازار سهام بود که دلیل آن را می‌توان در افزایش قیمت نفت و کرک اسپردها جست‌وجو کرد.

او ادامه داد: صنعت لاستیک نیز به واسطه عرضه تولید شرکت‌ها در بورس کالا و کمرنگ شدن سایه قیمت‌گذاری دستوری امروز مورد توجه سهامداران قرار گرفت. در حال حاضر به نظر می‌رسد به دلیل کمبود نقدینگی، پول موجود در بازار در حال گردش در میان گروه‌های مختلف است و هرچند وقت یکبار یک صنعت مورد اقبال قرار می گیرد و سرمایه‌گذارن همچنان در انتظار رفع ابهامات موجود دست به عصا حرکت می‌کنند.

تاثیر انتشار اوراق تبعی بر بازار سرمایه

این روزها بازار سرمایه در  ادامه روند فرسایشی خود همچنان مورد اقبال سرمایه گذاران نیست و روزهای کم‌رمقی را تجربه می کند. در هفته‌های اخیر جلساتی از سوی سازمان بورس با هلدینگ‌های بزرگ و وزارت اقتصاد انجام شد، از موضوعات مهمی که در این نشست به جمع‌بندی رسید، حمایت هلدینگ‌ها از سهام زیر مجموعه خود در قالب انتشار اوراق اختیار تبعی بود و ۱۵ نماد مکلف به انتشار این اوراق شدند. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر این تصمیم برای صندوق‌های درآمد ثابت گفت: به نظر می‌رسد این اوراق نرخ موثر بالاتری نسبت به سایر دارایی‌های بدون ریسک و اوراق موجود داشته باشد که می‌تواند صندوق های درآمد ثابت را به خرید این اوراق ترغیب کند.

وی درباره تاثیر این موضوع بر ورود نقدینگی به بازار گفت: تا زمان که همچنان سایه ابهامات بر بورس تهران وجود داشته باشد و اقدامات مناسب جها بازگشت اعتماد از دست رفته توسط سیاست گذاران صورت نگیرد نمی‌توان به جذب نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بورس امیدوار بود.

این روزها فعالان بازار سرمایه دو چشم‌انداز و مسیر متفاوت برای بازار سرمایه متصور هستند. یک دسته با توجه به ابهامات بازارهای جهانی و تاکید بر کامودیتی‌محور بودن بورس تهران که همچنان سایه رکود بر کامودیتی‌ها با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی جهان وجود دارد چشم‌انداز روشنی برای بورس در نظر نمی‌گیرند، آن‌ها همچنین ابهامات برجام و بودجه ۱۴۰۲ را به عنوان مانعی مهم برای شروع روند صعودی بورس می‌دانند. اما در مقابل گروه دیگری از فعالان سطوح فعلی P/E را ارزنده دانسته و بر این باورند که در این قیمت‌ها می‌توان به بازار ورود کرد و سودآوری مناسبی بالاتر از تورم به دست آورد.

رحیم کریمی در پاسخ به این سوال که روند بازار سرمایه مطابق پیش‌بینی های کدام گروه پیش خواهد رفت؟ خاطرنشان کرد: با وجود ابهاماتی که در بازار سرمایه وجود دارد، بسیاری از صنایع از لحاظ ارزندگی و فروش شرایط مناسبی داشته و می‌توانند بازدهی مناسبی حتی در کوتاه مدت برای سهامداران خود به ارمغان آورند.

او گفت باید اما باید به این نکته توجه کرد که پول هوشمند است و در حال حاضر متقاعد کردن افراد برای انتقال سرمایه ها از بازارهای رقیب به بورس در گرو کاهش ابهامات و بازگشت اعتماد است. البته تاکنون اقدامات مناسبی برای رفع موانع شرکت ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری از سوی سیاست گذار انجام شده است و می توان به آینده بورس تهران امیدوار بود.

کریمی در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار سهام احتمال ریزش های سنگین در پایین بوده و حرکت بازار به سمت P/E های پایینتر از سطوح فعلی دور از انتظار است. به نظر می‌رسد بازار در محدوده ارزنده ای قرار داشته و دید میان مدت می توان به سودآوری نمادها و صنایع خاص امیدوار بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار