۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
معاملات الگوریتمی؛ عامل زیان سهامداران؟

در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با مازیار تلاشان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل کم‌رمقی بورس و چشم‌انداز آن در ادامه راه پرداخته شد.

فردای اقتصاد: بورس تهران در اولین روز آبان ماه متعادل و منفی دنبال شد. به طوری که شاخص کل  با ریزش بیش از ۱۲ هزار واحدی (معادل ۰.۹۳ درصد) تا محدوده یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد و کانال روانی مهم یک میلیون و سیصد هزار واحدی از دست داد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است نیز شرایط مشابهی داشت و با افت 0.34 درصدی همراه شد.  ارزش معاملات خرد به ۲۱۳۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و بانک و در بین نمادها حکشتی، وسالت و شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. حدود ۱۸۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.

در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با مازیار تلاشان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل کم رمقی بورس و چشم‌انداز آن در ادامه راه پرداخته و در رابطه با تاثیر معاملات الگوریتمی و گزارشات ۶ ماهه بر روند آتی بازار سهام نیز توضیحاتی ارائه شد. به گفته وی تصمیمات جزیره‌ای نمی‌تواند بهبود شرایط بازار و تغییر روند بازار را در پی داشته باشد. از طرفی شرایط تکنیکال و فاندامنتال بازار هم به گونه‌ای نیست که کفی برای آن متصور باشیم.

تاثیر معاملات الگوریتمی بر روند فعلی بورس

نعمت‌اله بهروزی، معاون حقوقی دادگستری استان تهران امروز طی مشروحه‌ای به معاونت حقوقی سازمان بازرسی کل کشور، عدم رعایت الزامات قانونی معاملات الگوریتمی و فعالیت بازار گردانی را عامل زیان مستمر سهامداران دانست و بر لزوم نظارت بر اجرای صحیح قوانین و دستورالعمل‌های قانونی تاکید کرد. مازیار تلاشان، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر معاملات الگوریتمی بر روند فعلی بازار سهام اعتقاد دارد: بازار سرمایه بازاری ایزوله نیست و نمی‌توان مشکلات بازار را تنها به معاملات الگوریتمی نسبت داد، پس حذف این مورد نیز نمی‌تواند مشکلات بازار را حل کند. این دست معاملات در گذشته نیز وجود داشته و شاهد آن بودیم که با حذف آن لطمات جانبی دیگری به بازار سهام وارد شد.

وی تاکید کرد: با حذف دستوری معاملات الگوریتمی باید مشکلات گسترده دیگر در سطح اقتصاد کلان نیز حل شود. بورس آینه تمام‌نمای اقتصاد است و وضعیت این روزهای بورس خبر از حال بیمار اقتصاد ایران می‌دهد که در نتیجه آن سرمایه‌گذاران به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی فراوان چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد متصور نیستند؛ پس باید در این دست تصمیم‌های جزیره‌ای تمام جوانب و ابعاد آن در نظر گرفته شود.

ارزیابی گزارشات ۶ ماهه شرکت‌های بورسی

طی هفته‌های اخیر اغلب شرکت‌ها، گزارش‌های ۶ ماهه خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آن‌ها به طور مناسبی ادامه یافته است. ریزش قیمت‌های جهانی از یک سمت و عدم توقف روند تورم طی ماه‌های اخیر از سمت دیگر تاحدودی باعث شده است که شرکت‌های بزرگ تاحدودی شرایط بهتری را از فصول ابتدایی سال قبل داشته باشند. مازیار تلاشان، کارشناس بازار سرمایه در  رابطه با تاثیر این گزارشات در روند آتی بورس تهران اعتقاد داشت: در حال حاضر این جمع‌بندی در بین کارشناسان وجود دارد که گزارش‌های ۶ ماهه امیدوارکننده بوده است و با توجه به وضعیت مناسب بسیاری از صنایع به نظر می‌رسد بورس تهران در کوتاه مدت واکنش مثبتی داشته باشد، اما به چشم انداز مثبت بازار و اصلاح روند نزولی تا پایان سال نمی‌توان امیدواری چندانی داشت چراکه به دلیل ابهامات فراوان اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه از دست رفته است و تا زمان رفع ابهامات نمی‌توان به ورود سرمایه‌ها به بورس امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: نمادهایی که در هفته‌های اخیر به دلیل گزارشات ۶ماهه خوب رشد قیمتی داشته‌اند به نظر می‌رسد پس از مدت کوتاهی به تعادل رسیده و حتی شاهد حرکت آن‌ها به سمت روزهای منفی نیز خواهیم بود.

وضعیت تکنیکالی بورس تهران

بازار سرمایه امروز هم وضعیت رکودی را سپری کرد و نزولی بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۰.۹۳ درصدی در ارتفاع ۱.۲۹۶ میلیون واحدی ایستاد و کانال روانی مهم یک میلیون و سیصد هزار واحدی از دست رفت. شاخص کل به عنوان نماگر اصلی بازار سرمایه حدودا ۳ هفته است که در مرحله پیش فروش قرار دارد. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند و چشم انداز تکنیکالی شاخص گفت: شاخص کل در یک محدوده حمایتی قرار داشته و به دلیل ابهامات موجود در سطح اقتصاد به نظر می‌رسد نوسانات چندانی در انظار آن نیست و یک روند خطی را تجربه خواهد کرد.

تلاشان اعتقاد داشت: در کوتاه مدت و حتی تا انتهای ۱۴۰۱ با توجه به چشم‌انداز مبهم بازگشت سرمایه‌ها به بورس دور از انتظار است و روند آتی بورس تهران متعادل خواهد بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار